Temat:

Prawo pracy 2016/2017 oraz ochrona danych osobowych w kadrach i HR - kolejne ważne zmiany w przepisach - warsztaty praktyczne [nr 5012]

Termin: 21-11-2016 do 24-11-2016
Prowadzący:
Piotr Ciborski

- ekspert prawa pracy z 26 letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo – szkoleniową w zakresie „twardego HR”; wieloletni inspektor pracy (1992 – 1999) i zastępca okręgowego inspektora pracy w Gdańsku (1999 – 2007) oraz członek Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy (2000 – 2007); doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi, np. Gdańską Fundacją Kształcenia Menadżerów oraz realizujący szkolenia zamknięte dla potrzeb konkretnego odbiorcy; specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, ze szczególnym uwzględnieniem czasu pracy; doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji; autor i współautor 45 książek i poradników z prawa pracy, np. CZAS PRACY PO ZMIANIE PRZEPISÓW (GDAŃSK, ODDK 2015); CZAS PRACY KIEROWCÓW (GDAŃSK, ODDK 2012); CZAS PRACY PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH (GDAŃSK, ODDK, 2009); KODEKS PRACY – KOMENTARZ DLA MENADŻERA HR (GDAŃSK, ODDK 2015); CZAS PRACY W OCHRONIE ZDROWIA (WARSZAWA, WIP, 2016); wieloletni wykładowca na studiach podyplomowych realizowanych na: UNIWERSYTECIE GDAŃSKIM, POLITECHNICE GDAŃSKIEJ, SZKOLE WYŻSZEJ PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ ODDZIAŁ W SOPOCIE, WYŻSZEJ SZKOLE ADMINISTRACJI I BIZNESU W GDYNI; autor licznych artykułów prasowych w czasopiśmie „SPOSÓB NA PŁACE”, „PORADNIK INSTYTUCJI KULTURY” oraz odpowiedzi na pytania prawne, w portalu CH Beck. Aktualnie także Zastępca Dyrektora Naczelnego ds. Personalnych UCK w Gdańsku.

Rafał Andrzejewski

prawnik, audytor, trener. Jest cenionym konsultantem ds. ochrony danych osobowych w wiodących kancelariach prawnych, podmiotach gospodarczych, uczelniach, jednostkach sektora administracji publicznej, placówkach oświatowych i medycznych.
Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie wdrażania Polityki Bezpieczeństwa i Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym oraz systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji, które przekłada na umiejętność przystępnego przekazywania i wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych.

Lokalizacja:
Miejsce: Hotel Gołębiewski ****, SPA/Tropicana
Województwo: śląskie
Miasto: Wisła
Ulica: Ks.Bp Juliusza Bursche 3
Strona www: www.golebiewski.pl
Opis miejsca:

Hotel Gołębiewski w Wiśle

swoje malownicze położenie zawdzięcza otaczającym go pasmom Beskidu Śląskiego

poprzecinanym uroczymi dolinami, strumieniami i potokami.

Wyjątkowy klimat, lokalizacja, różnorodność atrakcji (między innymi Park Wodny Tropikana), wspaniała atmosfera sprawią, iż wypoczynek w hotelu będzie miły i niezapomniany.

Centrum rekreacyjne SPA - TROPICANA: baseny z zimna i ciepłą wodą, z „falą”, hydromasażem, jacuzzi, kąpiele solankowe, bicze wodne, grota solna, tężnie, sauna parowa i sauny suche-aromatyczne, komora śnieżna – bezpłatnie dla uczestników szkolenia.

Program:

I DZIEŃ


1. Jak daleko może posunąć się pracodawca wprowadzając monitoring w miejscu pracy: kontrola stron internetowych i poczty elektronicznej, kontrole osobiste, kamery, gps, ochrona wizerunku pracownika. Zagrożenie naruszenia dóbr osobistych zatrudnionych.
2. Jak praktycznie kontrolować stan trzeźwości i zwolnić pracownika, który nadużywa alkoholu.
3. Czy pracodawca może kontrolować zażywanie przez pracownika narkotyków i innych substancji psychoaktywnych? Regulacje prawne w tym zakresie.
4. Zmiana przepisów Kodeksu pracy w zakresie umów o pracę (wejście w życie: 22 luty 2016 r.):
a. maksymalny czasu trwania lub liczba, umów zawieranych przez pracodawcę z danym pracownikiem,
b. odstępstwa od ograniczeń dotyczących czasu trwania lub liczby umów na czas określony;
c. możliwość wielokrotnego zawierania umowy, gdy pracodawca ma okresowe zwiększenie zapotrzebowania na pracę – konieczność powiadamiania PIP;
d. umowy na czas określony obowiązujące dnia 22 lutego 2016 r.;
e. zrównanie okresów wypowiedzenia umów na czas określony z umowami na czas nieokreślony;
f. wypowiadanie umów na zastępstwo;
g. konieczność aneksowania umów pracę i aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia;
h. zawieranie z danym pracownikiem kolejnej umowy na okres próbny,
i. możliwość zwolnienie pracownika, w okresie wypowiedzenie, z obowiązku świadczenia pracy.
5. Kluczowe zmiany Kodeks pracy w zakresie ochrony rodzicielstwa (wejście w życie: 2 styczeń 2016 r.):
a. likwidacja dodatkowego urlopu macierzyńskiego i wydłużenie urlopu rodzicielskiego,
b. łączenie pracy z urlopami związanymi z opieką nad dzieckiem,
c. wydłużenie wieku dziecka do ukończenia którego możliwe jest korzystanie z urlopu rodzicielskiego lub wychowawczego,
d. dzielenie na części urlopów związanych z opieką nad dzieckiem,
e. urlop ojcowski na nowemu,
f. godzinowe i dniowe zwolnienia na opiekę nad dzieckiem do 14 lat.
6. Jak prawidłowo i skuteczne wypowiedzieć, rozwiązać bez wypowiedzenia, umowę o pracę:
a. dokumentowanie uchybień w pracy pracownika – orzecznictwo SN
b. konsultacja ze związkiem zawodowym – najnowsze orzecznictwo SN
c. rola kierownika komórki organizacyjnej i obowiązek jego współpracy z działem personalnym,
d. ochrona danych osobowych przy wręczaniu wypowiedzenia umowy o pracę – poglądy GIODO


II DZIEŃ


7. Udzielanie urlopu wypoczynkowego przy: przy pierwszej pracy, w równoważnym czasie pracy, w niepełnym zatrudnieniu.
8. Ostateczny terminu wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Kto odpowiada za wykorzystanie urlopu przez pracownika?
9. Urlop dodatkowy dla osoby niepełnosprawnej.
10. Czy pracownik musi składać wniosek urlopowy? Treść wniosku.
11. Czy można skierować pracownika na „zaległy” urlop wypoczynkowy; poglądy doktryny, wyrok SN, stanowisko PIP.
12. Plan urlopów wypoczynkowych – tworzyć? a jeżeli tak to na jaki okres?
13. Odwołanie z urlopu. Czy pracownik w czasie urlopu ma być pod telefonem?
14. Korzystanie z urlopu na „żądanie” i termin jego wykorzystania – stanowisko PIP. Czy można odmówić udzielenia urlopu na żądanie – orzecznictwo SN.
15. Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego po długotrwałej chorobie, czy urlopie macierzyńskim – nowe zasady wynikające z wyroków SN.
16. Nowe przepisy o badaniach profilaktycznych – od 1 kwietnia 2015 r.
17. Źródła prawa pracy dotyczące czasu pracy:
• Kodeks pracy
• regulamin pracy i jego treść
• porozumienie w sprawie elastycznych rozwiązań
18. Zasady potwierdzanie obecności w pracy: lista obecności, karta magnetyczna. Czy dopuszczalne jest skanowanie linii papilarnych? Kto odpowiada za dyscyplinę pracy?
19. Czy elektroniczny rejestr czasu pracy odnotowuje czas pracy?
20. Czas pracy a:
• czas pobytu na terenie zakładu pracy
• czas podróży służbowej
• czas wykonywania czynności wynikających z zajmowania funkcji społecznych
• czas szkoleń.
21. Formalne przesłanki wprowadzenia wydłużonego do 12 miesięcy, okresu rozliczeniowego czasu pracy:
• pracodawcy objęci działalnością związków zawodowych
• pracodawcy, gdzie nie działają związki zawodowe
22. Korzyści wynikające z zastosowania przedłużonego okresu rozliczeniowego.
23. Określenie minimalnego okresu na który opracowywany jest harmonogram czasu pracy; z jakim wyprzedzeniem tworzony jest harmonogram czasu pracy? zasady opracowywania harmonogramów czasu pracy; czy harmonogram może być zmieniany?
24. Odpoczynek dobowy i tygodniowy – pojęcie tygodnia; odstępstwa od obowiązku zapewnienia odpoczynku dobowego i tygodniowego.
25. Pojęcie doby pracowniczej.
26. Wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego „ominięcie” doby pracowniczej:
• pracodawcy objęci działalnością związków zawodowych
• pracodawcy, gdzie nie działają związki zawodowe
27. Usankcjonowanie ruchomego czasu pracy.
28. Obowiązek przestrzegania zasady średnio pięciodniowego tygodnia pracy. Wyznaczanie dni wolnych od pracy wynikających z zasady pięciodniowego tygodnia pracy.
29. Rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych w przedłużonym okresie rozliczeniowym:
• dodatkowe wynagrodzenie
• czas wolny
30. Czy nadgodziny można przenosić poza dany okres rozliczeniowy?
31. Usankcjonowanie odpracowywania wyjść prywatnych.
32. Praca w niedziele, święta, dni wolne z pięciodniowego tygodnia pracy, w porze nocnej i jej rekompensata.
33. Czy kierownicy mają nienormowany czas pracy?
34. Zadania kierowników komórek organizacyjnych / przełożonych pracowników, w zakresie planowania i rozliczania czasu pracy.
35. Zmiana przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (data wejścia w życie – 1 styczeń 2017 r.):
a. gwarantowana stawka godzinowa dla pracownika, zleceniobiorcy, jednoosobowego podmiotu gospodarczego
b. obowiązek ewidencjonowania godzin pracy osób wskazanych w lit.a
c. wykroczeniem ściganym prze PIP
d. rozszerzenie zakresu kontroli PIP


III DZIEŃ

Ochrona danych osobowych w dziale kadr i HR po nowelizacji ustawy z uwzględnieniem najnowszych zmian wraz z wzorami wymaganej prawem dokumentacji


1. Ochrona danych osobowych w dziale kadr, HR wprowadzenie do problematyki
2. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony danych osobowych w kadrach
• Źródła prawa związane z ochroną danych osobowych
• Pojęcie danych osobowych
• Dane zwykłe a dane wrażliwe
• Pojęcie administratora danych osobowych i administratora bezpieczeństwa informacji
• Ustawa o ochronie danych osobowych – omówienie,
• Wymagania stawiane w ustawie, rozporządzeniach i aktach wykonawczych względem biur rachunkowych oraz w kadrach
3. Bezpieczeństwo danych osobowych kontrolowane przez PIP
• Podpisanie przez GIODO porozumienia z Państwową Inspekcją Pracy.
• Nowe uprawnienia PIP w zakresie kontroli zgodności przetwarzania danych osobowych w kadrach i księgowości z polskim prawem
• Nowe uprawnienia GIODO w zakresie kontroli przestrzeganie przez pracodawcę prawa pracy


4. Przetwarzanie danych osobowych w kadrach
• Kto może mieć wgląd w CV czy wyniki testów, jak długo je przechowywać, co zrobić z danymi kandydatów w przypadku nie zawarcia stosunku pracy
• Zakres danych, jakich można żądać od kandydata na pracownika, a jakich od pracownika;
• Kandydaci do pracy - podstawy przetwarzania, obowiązek informacyjny
• Pracownicy – zakres uprawnień pracodawcy do dysponowania danymi pracownika
• Czy od kandydata do pracy można żądać referencji z poprzednich miejsc pracy?
• Monitoring pracownika
• Przetwarzanie wizerunku – zasady ogólne, a praktyka. Czy na identyfikatorach mogą być umieszczone zdjęcia?
• Czy imiona i nazwiska pracowników podlegają ochronie ustawowej?
• Udostępnianie danych kadrowych –jak legalnie to zrobić?
• Kserokopie dokumentów a ochrona danych osobowych
• Czy od kandydata do pracy można żądać referencji z poprzednich miejsc pracy?
• Dane osobowe pracowników a związki zawodowe m.in. czy związek zawodowy ma prawo pozyskać od pracodawcy imienną listę wynagrodzeń wszystkich pracowników?
• Którzy pracownicy jednostki powinni posiadać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych? (wzór)
• Ochrona danych osobowych biometrycznych, a ewidencja czasu pracy.
• Umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych podmiotowi zewnętrznemu ( wzór dokumentu)
• Czy w obecności innych pracowników można wręczyć karę porządkową lub wypowiedzenie?

5. Monitoring wizyjny i kontrola aktywności pracownika w miejscu pracy a ochrona prywatności i danych osobowych
• Kiedy stosowanie monitoringu wizyjnego jest dopuszczalne?
• Obowiązki związane ze stosowaniem monitoringu wizyjnego.
• Projekt założeń do ustawy o monitoringu wizyjnym.
• Kiedy dopuszczalna jest kontrola aktywności pracownika w miejscu pracy?
• Kontrola korzystania z poczty elektronicznej i Internetu.
• Kontrola korzystania z telefonu komórkowego.

6. Prawne aspekty legalnego przetwarzania danych osobowych w kadrach
• Umowy z klientami i stronami trzecimi-umowy powierzenia danych osobowych ( wzór dokumentu)
• Zasady zachowania poufności, oraz granice ich stosowania ( wzór dokumentu)
• Obowiązek informacyjny
• Jaką dokumentację biuro podatkowe musi wdrożyć aby spełnić wymagania ustawowe?
• Czy naczelnik urzędu skarbowego może wezwać podatnika, w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym, do podania numeru NIP, PESEL oraz adresów zamieszkania pracowników tego podatnika?
• Czy przekazanie przez pracownika urzędu skarbowego numeru NIP osoby, która nie jest dłużnikiem, komornikowi na potrzeby postępowania egzekucyjnego stanowi naruszenie prawa?

7. Zakres zmian w nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych od 1 stycznia 2015r.
• Pozycja prawna Administratora Bezpieczeństwa Informacji w strukturze organizacyjnej administratora danych obecnie i po 01 stycznia 2015 r.
• Aktualne uprawnienia i obowiązki ABI-ego
• Nowe dodatkowe uprawnienia i obowiązki ABI-ego
• Procedura rejestracji ABI-ego w rejestrze prowadzonym przez GIODO
• Zasady przeprowadzania obowiązkowych okresowych audytów ochrony danych osobowych
• Sprawdzenia, Sprawozdania
• Nowe zasady rejestracji zbiorów danych osobowych


8. Jak należy zabezpieczać dane osobowe ( w wersji papierowej i elektronicznej)?
• Środki zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych w wersji papierowej
• Środki zabezpieczeń danych osobowych w formie elektronicznej -czy system informatyczny przetwarzający dane osobowe spełnia wymogi wskazane w przepisach prawa? - zabezpieczenie danych osobowych przetwarzanych w wersji elektronicznej m. in.: loginy, hasła, wygaszacze ekranów oraz pozostałe środki zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych w systemach informatycznych
• Polityka haseł
• Polityka czystego biurka
• Procedura zarządzania kluczami
• Zasady dostępu do pomieszczeń
• Komputery przenośne i "praca na odległość"
• Komputerowe nośniki informacji
• Kopie bezpieczeństwa
• Zabezpieczenia przed szkodliwym oprogramowaniem,
• Zabezpieczenia kryptograficzne,
• Procedury reagowania na incydenty

9. Rejestrowanie zbiorów danych u GIODO– omówienie zmian wchodzących w życie w 2015 roku!
• Podstawa prawna obowiązku rejestracyjnego
• Zbiory danych osobowych zwolnione z obowiązku rejestracji
• Rejestracja zbiorów danych w praktyce
• Wypełnianie zgłoszenia rejestracyjnego do GIODO –warsztaty


10. Polityka bezpieczeństwa i Instrukcja zarządzania systemem informatycznym – co muszą zawierać oraz jak stworzyć wymagane procedury?

• Omówienie zawartości przykładowej Polityki bezpieczeństwa i Instrukcji zarządzania, których wzór wraz z załącznikami otrzymają uczestnicy szkolenia
• Warsztaty z tworzenia wybranych elementów Polityki bezpieczeństwa i Instrukcji zarządzania
• Upoważnienia dt. przetwarzania danych osobowych, upoważnienia dla ABI
• Klauzule poufności
• Ewidencja osób przetwarzających dane osobowe
• Wykaz zbiorów danych, opis struktur danych osobowych
• Umowy powierzenia danych osobowych

11. Zmiany w przepisach z zakresu ochrony danych osobowych w prawodawstwie polskim i europejskim
• Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych
• Projekt Rozporządzenia UE
• Nowe zasady uzyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych.
• Rejestracja zbiorów danych osobowych w projekcie Rozporządzenia.
• Nowe obowiązki i rola Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI)

12. Indywidualne konsultacje prawne

Warte uwagi:

Szkolenie o powyższej tematyce możemy zrealizować na Państwa potrzeby w formie szkolenia zamkniętego.
Zainteresowane osoby prosimy o kontakt z naszym biurem tel. 12 413-81-82

Certyfikaty:

Uczestnik otrzymuje certyfikat ukończenia szkolenia

Polecamy również:

Szkolenia jednodniowe >> ZOBACZ programy

Szkolenia wyjazdowe >> ZOBACZ programy

Szkolenia na zlecenie >> ZOBACZ programy

Cena:
Cena Data Rejestracji Zawiera Rabat
2 130.00 netto zł./osobę (2 619.90 zł. brutto) do: 10-11-2016 godz. 15:10 150.00 zł./osobę
2 280.00 netto zł./osobę (2 804.40 zł. brutto) od: 11-11-2016

UWAGA: opłata za szkolenie zwolniona z VAT dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w co najmniej 70% lub w całości ze środków publicznych.
Uczestników, których dotyczy zwolnienie z VAT prosimy o wypełnienie i przesłanie podpisanego oświadczenia.
POBIERZ OŚWIADCZENIE <

Cena zawiera:

RABATY DLA STAŁYCH KLIENTÓW

Przyjazd uczestników i zakwaterowanie:
Od dnia 20 listopada 2016r. od godz. 14.00
Do dnia 23 listopada 2016r., wyjazd po obiedzie



W cenie szkolenia:
- zajęcia dydaktyczne ( wykłady + konsultacje)
- teczka konferencyjna z kompletem autorskich materiałów szkoleniowych, notesem, długopisem
- 3 noclegi w pokoju 2-osobowym  (pok. 1-os. za dodatkową opłatą )
- pełne wyżywienie (od kolacji w dniu przyjazdu 20.XI, do obiadu w dniu wyjazdu włącznie 23.XI)
- atrakcje podczas pobytu
- relaks w Centrum SPA : korzystanie z basenu, sauny, sala fitness (szczegóły na stronie hotelu)
- imienne zaświadczenie uczestnictwa


UWAGA
-możliwy udział w szkoleniu bez zakwaterowania
-istnieje możliwość zakwaterowania osoby towarzyszącej za dopłatą

Informacje dodatkowe:
  • w pierwszej kolejności prosimy zarezerwować miejsce na szkoleniu przez link [ Zapisz się na szkolenie ] - na dole tej strony
  • Następnie proszę pobrać dokument PDF "Karta zgłoszenia na szkolenie wyjazdowe"
  • Przesłanie zgłoszenia na naszym dokumencie (list, fax lub e-mail) wraz z kopią potwierdzenia wpłaty stanowi podstawę do wpisania na listę uczestników szkolenia.
  • Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy Centrum Promocji i Szkolenia SYSTEM s.c. a Zgłaszającym.
  • Po otrzymaniu karty zgłoszenia prześlemy szczegółowy harmonogram szkolenia


Drukuj do pdfWydrukuj formularz zgłoszenia Drukuj do pdfPobierz program Powiadom o najbliższym terminie szkolenia Powiadom o najbliższym terminie szkolenia Poleć szkolenie znajomemu
Copyright (c) 2024 Centrum Promocji i Szkolenia SYSTEM s.c. | 32-087 Zielonki, ul. Wiarusa 11 lok. 1, tel. 510 862 449; 514 953 569; 789 093 920; 12 4138182, 12 4104591 | System CMS: ICEportal 3 CMS | Polityka prywatności
Zamknij

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb, realizacji zamówień oraz w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies

Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.