Temat:

PRZEGLĄD PODATKOWY 2024 – VAT, CIT, PIT, KSEF, ŚRODKI TRWAŁE – Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZYCH I PLANOWANYCH ZMIAN [#8861]

szkolenie wyjazdowe, Mercure Szczyrk Resort

Termin: 20-08-2024 do 23-08-2024
Prowadzący:
Henryk Grychtoł

- trener, doradca podatkowy, doświadczony i wieloletni wykładowca, od 2004 roku regularnie prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego i księgowości, cen transferowych i dokumentacji podatkowej. Posiada rozległą wiedzę z zakresu sprawozdawczości finansowej, ustawy o rachunkowości oraz kodeksu spółek handlowych. W trakcie postępowania na biegłego rewidenta. Posiada również certyfikat M.F. uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz  uprawnienia M.F.  do zasiadania w Radach Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa. Właściciel Kancelarii Podatkowej – Biura Rachunkowego,  doktorant w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył studia podyplomowe z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego.
Stały współpracownik systemszkolenia.pl

Lokalizacja:
Miejsce: Mercure Szczyrk Resort
Miasto: Szczyrk
Ulica: ul. Wrzosowa 28A
Program:

DZIEŃ 1 i 2: 
Przegląd podatkowy VAT, CIT, PIT

  1. Zmiany od 1 stycznia 2024 r.
    1. Nowe regulacje w zakresie stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji, warunki stosowania nowych stawek, obowiązki podatnika itp..
    2. Wprowadzenie możliwości niestosowania zwolnień z podatku dochodowego w przypadku dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń po spełnieniu ustawowych obowiązków informacyjnych, zasady zaliczania wydatków do KUP.
    3. Uchylenie przepisów nakładających, od 1 stycznia 2024 r., obowiązek zaliczania do przychodów z działalności gospodarczej kwoty płatności dokonanej przez konsumenta bez pośrednictwa rachunku płatniczego oraz przepisów obniżających, od 1 stycznia 2024 r., limit wartości transakcji między przedsiębiorcami, w przypadku których płatność może być dokonywana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.
    4. Wprowadzenie w podatku dochodowym od osób fizycznych możliwości kompensowania dochodów i strat z funduszy kapitałowych z dochodami i stratami z innych inwestycji kapitałowych np. ze zbycia akcji (udziałów), pochodnych instrumentów finansowych itp.

  2. Zmiany od 1 stycznia 2023 r.
    1. Nowe zasady (terminy) zaliczania do KUP składek na ubezpieczenia społeczne, w części finansowanej przez płatnika składek, od wynagrodzeń ze stosunku pracy.
    2. Zmiany w zakresie rozliczania kosztów finansowania dłużnego w podatku dochodowy od osób prawnych, ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów odsetek np. od pożyczek, kredytów itp.
    3. Definitywne zniesienie, od 1 stycznia 2023 r., możliwości amortyzowania budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
    4. Zmiany w zakresie ulgi na prace badawczo rozwojowe, wprowadzenie możliwości pomniejszania zaliczek pobranych przez płatnika o kwotę nieodliczonej od dochodu ulgi na prace badawczo rozwojowe.

  3. Bieżące problemy i zagadnienia.
    1. Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę, sponsoring, udział w targach i imprezach reklamowych, sprzedaż premiową itp. – rozliczanie na gruncie podatków dochodowych i VAT. Obowiązek składania PIT – 11 w przypadku nieodpłatnych świadczeń dla kontrahentów oraz sytuacje, w których firmy nie muszą składać tych informacji.
    2. Przypadki, gdy świadczenia na cel reprezentacji i reklamy oraz na potrzeby osobiste pracowników nie podlegają opodatkowaniu VAT – em..
    3. Zasady zaliczania podatku VAT należnego i naliczonego do kosztów uzyskania przychodów.
    4. Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
    5. Straty w środkach trwałych i obrotowych – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, dokumentowanie, rozliczanie na gruncie VAT itp.
    6. Wydatki na nabycie programów komputerowych – przypadki, gdy stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodów, programy komputerowe nie zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych, rozliczanie na gruncie VAT.
    7. Świadczenia na rzecz pracowników, menedżerów, udziałowców, akcjonariuszy, członków zarządu, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych i zleceniobiorców – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, rozliczanie na gruncie VAT.
    8. Spotkania i wyjazdy integracyjne, szkolenia pracowników i osób nie będących pracownikami – warunki zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zasady opodatkowania przychodów u pracowników i innych osób, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, rozliczanie na gruncie VAT.
    9. Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów części kapitału zatrzymanego w spółce w postaci dopłat lub zysku przekazanego na kapitał zapasowy lub rezerwowy.
    10. Zasady zaliczania do kup strat z tytułu sprzedaży wierzytelności.
    11. Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu najmu i leasingu samochodów osobowych oraz wydatków związanych z ubezpieczeniem, eksploatacją i używaniem samochodów osobowych.
    12. Zasady rozliczania kosztów w czasie (moment zaliczania wydatku do kosztów, koszty bezpośrednie i pośrednie różnice w rozliczeniach podatkowych, rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych, koszty zapłacone i poniesione, prenumeraty, ubezpieczenia, licencje, czynsz inicjalny w umowach leasingowych, remonty, usługi wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, zaliczki itp.).
    13. Korekty kosztów uzyskania przychodów, moment ujęcia korekty, kursy walut, korekty na przełomie lat podatkowych itp.
    14. Zasady stosowania kopii certyfikatów rezydencji w przypadku poboru podatku u źródła.
    15. Ulga pozwalająca na odliczenie od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach ustawowych limitów, kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

  4. Odpowiedzi na pytania uczestników.

 

DZIEŃ 2:
Środki trwałe, amortyzacja, WNiP - aspekt podatkowy oraz pojazd samochodowy w firmie


  1. Środki trwałe – podstawowe pojęcia i definicje
    • definicja środków trwałych w rozumieniu ustaw podatkowych i bilansowych,
    • rodzaje środków trwałych,
    • błędne zakwalifikowanie środka trwałego.
    • zmiany w ustawach o CIT i PITi ich wpływ na amortyzację podatkową środków trwałych.

  2. Nabycie środka trwałego a koszt podatkowy
    • amortyzacja a umorzenie,
    • zasady amortyzacji,
    • częstotliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
    • amortyzacja środków trwałych małej wartości, jednorazowy odpis amortyzacji,
    • limit jednorazowej amortyzacji – 100.000,- zł
    • amortyzacja podatkowa u małych podatników lub podatników rozpoczynających działalność – limit 50 000 euro.

  3. Metody amortyzacji
    • amortyzacja liniowa,
    • amortyzacja degresywna,
    • wspólczynniki stosowane w przypadkach szczególnych,
    • indywidualne stawki amortyzacyjne dla środków używanych i ulepszonych.

  4. Nabycie środka trwałego a VAT naliczony
    • odliczenie VAT przy zakupie,
    • obowiązek korekty VAT naliczonego przy zakupie środka trwałego zw. ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

  5. Inwestycje w obcych środkach trwałych – zasady amortyzacji.
    • likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym a koszt podatkowy.

  6. Zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych i WNiP:
    • cena nabycia,
    • koszt wytworzenia,
    • wartość rynkowa środka trwałego,
    • sytuacje upoważniające do zastosowania wartości nierynkowej środka trwałego - dokumentowanie przyczyn istotnego odejścia od wartości rynkowej,
    • cena nabycia i koszty dodatkowe,
      • odsetki, prowizje i różnice kursowe - wpływ na wartość początkową środka trwałego,
      • koszty pracy pracowników (departamentów) przy wytworzeniu środka trwałego,
      • szkolenia pracowników a wartość początkowa urządzeń i programów komputerowych stanowiących środki trwałe i WNiP,
    • nieodpłatne i częściowo odpłatne nabycie środków trwałych,
    • szczególne przypadki ustalania wartości początkowej (przekształcenia spółek, nabycie, przedsiębiorstwa lub ZCP),
    • środki trwałe w budowie, likwidacja niezakończonej inwestycji.

  7. Ulepszenie a remont środków trwałych.
    • skutki podatkowe uznania wydatków za remont bądź ulepszenie środka trwałego,
    • istota remontu jako działań przywracających pierwotną użytkowość środka trwałego,
    • ulepszenie środka trwałego - wątpliwości interpretacyjne,
    • przebudowa i rozbudowa środków trwałych (m.in. zagadnienia dotyczące rozbudowy budynków, hal magazynowych, tworzenia tzw. „dobudówek"),
    • modernizacja i rekonstrukcja środków trwałych,
    • adaptacja środków trwałych,
    • remont i ulepszenie w świetle najnowszych wyroków i interpretacji,
    • trwałe odłączenie od środka trwałego części składowej lub peryferyjnej - skutki podatkowe.

  8. Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT),
    • charakterystyka symboli i grup KŚT,
    • grunty,
    • budynki i lokale,
    • obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
    • maszyny energetyczne,
    • maszyny, urządzenia i aparaty,
    • urządzenia techniczne,
    • środki transportu,
    • narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie.

  9. Używanie środków trwałych na podstawie umowy leasingu
    • podstawowe pojęcia:
      • rzeczywista wartość netto,
      • hipotetyczna wartość netto,
      • normatywny okres amortyzacji,
      • umowa leasingu,
    • leasing operacyjny i finansowy,
    • czynsz inicjalny,
    • przeniesienie własności środków trwałych po umowie leasingu,
    • przedłużenie umowy leasingu.
    • cesja umowy leasingowej,
    • leasing nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania.

  10. Wartości niematerialne i prawne
    • definicja wartości niematerialnych i prawnych (WNiP):
    • autorskie i pokrewne prawa majątkowe,
    • licencje,
    • know-how,
    • firma (dodatnia wartość firmy),
    • koszty prac rozwojowych.
    • Minimalne okresy naliczania amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych.

  11. Aport niepieniężny - wycena i amortyzacja
  12. Nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
  13. Wartość używanego środka trwałego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych
  14. Środek trwały wykupiony z umowy leasingu a stosowana zasada amortyzacji


POJAZD SAMOCHODOWY W FIRMIE

  1. Zmienionadefinicja pojazdu samochodowego / samochodu osobowego
    • zmiany dotyczące zasad odliczenia VAT od nabycia pojazdów samochodowych oraz wydatków eksploatacyjnych.

  2. Odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia samochodów
    • ostatnia zmiana przepisów dotycząca zasady odliczenia VAT naliczonego od nabycia samochodów osobowych  i ciężarowych – wyłączenia, limit 50%
    • ograniczone prawo do odliczenia od wydatków eksploatacyjnych związanych  z pojazdem samochodowym,
    • VAT-26 a prawo odliczenia 100% VAT naliczonego
    • informowania urzędu skarbowego o zmianie przeznaczenia pojazdów,
    • korekta podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia samochodów.

  3. Obowiązki formalne dot. samochodów osobowych z pełnym odliczeniem
    • deklaracja VAT-26 - terminy i zasady wypełnienia, przewidywane zmiany
    • obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu – VAT i podatki dochodowe
    • zakres informacyjny ewidencji,
    • obowiązki informacyjne w przypadku zmiany przeznaczenia pojazdu.

  4. Obowiązek wykazania podatku należnego przy sprzedaży samochodu z prawem częściowego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
    • prawo do korekty podatku naliczonego.

  5. Zmiana definicji pojazdu ciężarowego w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych
    • Zapisy w ustawie zmieniającej VAT,
    • Ograniczenia dotyczące samochodów osobowych
    • Leasing pojazdów osobowych użytkowanych w firmie – optymalizacja podatkowa,
    • samochód osobowy w firmie
      • samochód służbowy a wykorzystanie prywatne,
      • samochód prywatny używany do działalności gospodarczej,
      • samochód pracownika wykorzystywany na rzecz firmy,
      • samochód używany na podstawie umów cywilnoprawnych,
        • leasing,
        • dzierżawa,
        • najem,
        • nieodpłatne użyczenie - skutki podatkowe dla firmy i właściciela pojazdu.

  6. Podatkowe skutki wykupienia samochodu z umowy leasingowej po 31-12-2021
  7. Odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusja.
Certyfikaty:

Uczestnik otrzymuje imienny certyfikat ukończenia szkolenia

Polecamy również:

Szkolenia stacjonarne jednodniowe >> ZOBACZ szczegóły
Szkolenia on-line jednodniowe >> ZOBACZ szczegóły
Szkolenia wyjazdowe >> ZOBACZ szczegóły
Szkolenia na zlecenie >> ZOBACZ programy

Cena zawiera:

Przyjazd uczestników i zakwaterowanie:

Od dnia 20 sierpnia 2024 r. od godz. 15.00
Do dnia 23 sierpnia 2024 r., wyjazd po obiedzie

W cenie szkolenia:

  • zajęcia dydaktyczne ( wykłady + konsultacje),
  • teczka konferencyjna z kompletem autorskich materiałów szkoleniowych, notatnikiem, długopisem,
  • imienne zaświadczenie uczestnictwa,
  • 3 noclegi w pokojach 2-osobowych,
  • pełne wyżywienie (od kolacji w dniu przyjazdu, do obiadu w dniu wyjazdu włącznie:3x śniadanie, 3x obiad, 3x kolacja, 3x przerwa kawowa)

 

UWAGA:
-możliwość udziału w wybranym dniu szkolenia,
-możliwy udział w szkoleniu bez zakwaterowania,
-konieczna dopłata w przypadku zakwaterowania w pokoju 1-osobowym (prosimy o wcześniejszą rezerwację),
-istnieje możliwość przyjazdu z osobą towarzyszącą,
-zadzwoń w sprawie uzgodnienia szczegółów.

Ważna informacja dotycząca zakwaterowania w pokoju 2-osobym do pojedynczego wykorzystania:
uprzejmie informujemy, iż organizator nie pokrywa kosztów związanych w wykorzystaniem pokoju dwuosobowego przez jedną osobę, która w zgłoszeniu uczestnictwa nie deklaruje uiszczenia dopłaty do pokoju 1-osobowego.
W sytuacji, w której organizator nie będzie miał możliwości dokwaterowania drugiej osoby, konieczność dopłaty do niewykorzystanej połowy pokoju leży po stronie Zamawiającego.

Informacje dodatkowe:
  • w pierwszej kolejności prosimy zarezerwować miejsce na szkoleniu przez link [ Zapisz się na szkolenie ] - na dole tej strony
  • Następnie proszę pobrać dokument Uniwersalna karta zgłoszenia na szkolenie stacjonarne, on-line, wyjazdowe (PDF)
  • Przesłanie zgłoszenia na naszym dokumencie (list, fax lub e-mail) wraz z kopią potwierdzenia wpłaty stanowi podstawę do wpisania na listę uczestników szkolenia.
  • Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy Centrum Promocji i Szkolenia SYSTEM s.c. a Zgłaszającym.
  • Po otrzymaniu karty zgłoszenia prześlemy szczegółowy harmonogram szkolenia


Drukuj do pdfWydrukuj formularz zgłoszenia Drukuj do pdfPobierz program Powiadom o najbliższym terminie szkolenia Powiadom o najbliższym terminie szkolenia Poleć szkolenie znajomemu
Copyright (c) 2024 Centrum Promocji i Szkolenia SYSTEM s.c. | 32-087 Zielonki, ul. Wiarusa 11 lok. 1, tel. 510 862 449; 514 953 569; 789 093 920; 12 4138182, 12 4104591 | System CMS: ICEportal 3 CMS | Polityka prywatności
Zamknij

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb, realizacji zamówień oraz w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies

Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.